De perfecte elevator pitch: tips voor de opbouw en inhoud
Iedereen kent het wel: u heeft maar een paar seconden tijd om een goede indruk te maken. Of u nu iemand voor de eerste keer ontmoet of een presentatie geeft, u moet uw boodschap snel en effectief kunnen overbrengen. En liefst in 30 tot 60 seconden. Dat is waar de elevator pitch van pas komt. Hoe die precies werkt? We laten het u zien!
Wat is een elevator pitch? Een definitie
Met een goede elevator pitch overtuigt u potentiële werkgevers, klanten of investeerders. In principe is de pitch kort en niet langer dan 30 tot 60 seconden. Hij moet door de woordkeuze en inhoud de interesse van de luisteraars opwekken en tegelijkertijd belangrijke informatie overbrengen die ze nodig hebben.
Idealiter is uw elevator pitch aangepast aan de specifieke interesses en behoeften van het publiek. Het doel van een elevator pitch is om een gesprek op gang te brengen en u de mogelijkheid te geven om dieper in te gaan op uw kwalificaties, ervaringen en kennis.
Redenen voor een elevator pitch
Met een goede elevator pitch presenteert u zo snel mogelijk uw professionele profiel. U kunt bijvoorbeeld uzelf promoten tijdens het netwerken en het zoeken naar een baan, maar u kunt ook het doel van een project of product effectief samenvatten. Als u de belangrijkste punten op een pakkende en leuke manier kunt samenvatten, dan kunt u bij collega's en potentiële werkgevers een blijvende indruk achterlaten. In situaties met concurrentie kan dat een echt voordeel zijn.
Oefen met uw medewerkers of collega's eens een elevator pitch over een thema waarmee u nu bezig bent. U zult zien dat deze methode ideaal is om uw eigen ideeën en gedachtes duidelijk en begrijpelijk uit te drukken.
Opbouw van een elevator pitch
Attention
In principe begint u met een korte voorstelling van uzelf of uw bedrijf en een ijsbreker. Hier kunt u creatief zijn, maar u moet op voorhand wel weten hoe formeel of informeel de omgeving van uw pitch zal zijn. Als u dit weet, kunt u bijvoorbeeld starten met een leuk grapje of uw publiek prikkelen. Als u uw publiek wilt prikkelen, kunt u bijvoorbeeld zonder uitleg een woord zeggen of een afbeelding presenteren om de mensen aan het denken te zetten. Het publiek zal zich dan afvragen: wat bedoelt hij daar nu mee? Nu heeft u hun onverdeelde aandacht en kunt u uw onderwerp introduceren.Interest
Dit deel moet u heel goed voorbereiden. Uw publiek moet nu heel snel alle belangrijke informatie krijgen. Hou het kort en beschrijf precies wat u of uw service zo uniek maakt. Wat zijn de problemen waarmee u zich bezighoudt en wat is uw oplossing?Desire
Nu is het tijd om uw publiek te overtuigen. Wat maakt u of uw oplossing zo uniek? Wat onderscheidt u van anderen en waarom zouden mensen voor u moeten kiezen?Action
Een goede elevator pitch moet altijd eindigen met een oproep tot actie aan uw gesprekspartner. Of u de andere nu oproept om uw website te bezoeken of meer informatie te vragen, zorg ervoor dat u iets specifieks van uw gesprekspartner verwacht nadat hij uw pitch gehoord heeft. Maar communiceer dit wel subtiel. Wees in geen geval te opdringerig.Voorbeeld van een elevator pitch
We nemen onze kantoormeubelserie MODENA FLEX als voorbeeld en tonen u een elevator pitch voor een product of een productserie:
Attention
Welkom bij Schäfer Shop en onze innovatie, MODENA FLEX!
Interest
Met MODENA FLEX bieden we u een bureautafelconcept dat maximale flexibiliteit en ergonomie combineert. De basis is een uniforme frameconstructie waarbij u kunt kiezen uit acht verschillende tafelonderstellen. Bovendien heeft u keuze uit tafelbladen in tal van verschillende afmetingen, vormen en afwerkingen om aan uw persoonlijke behoeften te voldoen. Zo creëert u een aangepaste werkomgeving die perfect in uw kantoor past.
Desire
Waar MODENA FLEX echt indruk mee maakt, is de verstelbaarheid in hoogte. Al onze onderstellen zijn in hoogte verstelbaar, zodat u de perfecte zithoogte kunt instellen. Ons elektrisch verstelbare T-poot onderstel biedt zelfs een indrukwekkend verstelbereik van 645 tot 1290 mm. Ideaal voor een zit-/stawerkplek met één druk op de knop. Zo draagt u niet alleen bij aan de gezondheid van uw medewerkers, maar verhoogt u ook de efficiëntie van uw bedrijf.
Action
Kies vandaag nog voor MODENA FLEX, om uw werkomgeving te optimaliseren en duurzame inrichtingsconcepten te implementeren. Bezoek onze website om meer over deze innovatieve oplossing te weten te komen en uw kantoor te transformeren. De toekomst van uw kantoorinrichting ligt in uw handen. Ontwerp ze nu met MODENA FLEX van Schäfer Shop.
Oorsprong van de elevator pitch
De elevator pitch, ook bekend als elevator speech, vindt zijn oorsprong bij de Amerikaanse kwaliteitsgoeroe Philip B. Crosby. Philip B. Crosby (1926 - 2001) was een pionier in kwaliteitsmanagement en publiceerde in 1981 zijn boek "The Art of Getting Your Own Sweet Way". In dit boek beschreef hij het idee van een 'elevator speech'. Dit is een korte, beknopte presentatie die u nodig heeft als u toevallig samen met een belangrijk persoon in een lift staat.
Het idee achter de elevator speech was dat mensen in deze beperkte tijd hun wens, een idee of een project overtuigend moesten kunnen presenteren om de interesse van de gesprekspartner te wekken. Philip B. Crosby benadrukte het belang van deze vaardigheid, vooral in de context van kwaliteitsmanagement. Hij zag in dat het belangrijk is om een duidelijke en overtuigende boodschap mee te delen in korte tijd.
Hoewel het begrip 'elevator pitch' later pas populair werd, was het basisidee van een korte en effectieve presentatievorm al aanwezig in Crosby's werk van 1981. De elevator pitch is sindsdien een belangrijk instrument geworden op het gebied van zakendoen, netwerken en communicatie.
Conclusie
Een elevator pitch is een korte, overtuigende speech aan potentiële klanten of werkgevers om hun interesse in uw product of dienstverlening te wekken. U heeft een elevator pitch nodig om u en uw bedrijf snel en effectief voor te stellen. Een elevator pitch opstellen is heel simpel als u rekening houdt met enkele belangrijke punten, bijvoorbeeld aan welke wensen uw product of dienstverlening voldoet, wat u onderscheidt van de concurrentie en welke resultaten de klanten kunnen verwachten.
Met de opbouw volgens het AIDA-model dat we in dit artikel besproken hebben, wordt het een eitje voor u om een elevator pitch op te stellen die zowel voor u als voor uw bedrijf werkt.
Inhoud:
Dit kan je ook interesseren
Met name als er een heleboel werk op u afkomt, denkt u er zelden aan om echt pauze te nemen. Korte onderbrekingen zijn echter enorm belangrijk om fouten te ...
Lees verder Work Life Balance verbeteren: onze tips en tricks
Ook al hoort u het intussen overal: work-life-balance (werk-privébalans) is echt geen modewoord. De achterliggende betekenis en relevantie voor medewerkers ...
Lees verder Individueel kantoor inrichten: de beste tips
Zwar wird das Homeoffice immer gefragter, dennoch schwören zahlreiche Angestellte noch immer auf einen fixen Büroplatz. Die Nutzung von Einzelbüros schafft ...
Lees verder