Twee mensen zitten tegenover elkaar in een ontspannen sfeer
Gewijzigd op : 05.08.2024 13:13
Leestijd :

Feelgood management: meer productiviteit door een goede sfeer


Het is bewezen dat als medewerkers zich tijdens hun werk goed voelen, hun prestatievermogen verhoogt. De taak van feelgood management is daarom om een positieve werkomgeving te creëren waarin er bewust meer belang gehecht wordt aan waardering.

In dit blogartikel ontdekt u wat het zogenaamde feelgood management inhoudt en hoe het door bedrijven ingezet kan worden, zodat zowel medewerkers als leidinggevenden ervan profiteren.

Definitie en voordelen van feelgood management


Feelgood management is een aanpak die zich richt op het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers door de communicatie tussen hen en het management aan te moedigen. Hierbij is het heel belangrijk om een overtuigende missie en visie te creëren, haalbare doelen te stellen, waardering te tonen, beloningen te bieden en naar feedback van de medewerkers te luisteren.

Het volledige concept is gebaseerd op integratief leiderschap. Deze leiderschapsstijl moet ervoor zorgen dat elk teamlid zich veilig voelt om zijn mening te uiten en dat hij voor zijn eigen bijdrage en werkethiek gewaardeerd wordt.

De voordelen van dit soort management zijn legio:

  • meer motivatie;
  • betere moreel in het team;
  • meer betrokkenheid van de werknemers;
  • minder afleiding door het gevoel van verbondenheid;
  • verhoogde productiviteit.

4 maatregelen om feelgood management te doen slagen


1

Leg duidelijke verwachtingen en doelen voor het feelgood management vast

Een belangrijk onderdeel van succesvol management is het bepalen van duidelijke verwachtingen en doelen voor alle belanghebbenden. Bij feelgood management worden de verwachtingen expliciet gemaakt door doelen vast te leggen die begrijpelijk zijn en veel steun vinden. Het proces om de doelen te bepalen creëert een kader voor een vriendelijke, professionele omgeving waarin ieders unieke vaardigheden gebruikt worden om zowel teamdoelstellingen als persoonlijke doelstellingen te behalen.

Tijdens dit proces om de doelen te bepalen is het ook toegestaan dat medewerkers hun ideeën uiten. Dit bevordert vrijheid en eigen verantwoordelijkheid bij het werk. Bijgevolg versterkt dit eenvoudige proces niet alleen het team als geheel, maar bevordert het ook een open dialoog tussen collega's, wat voor een productieve werkomgeving zorgt.
2

Stel een feelgood manager of een chief happiness officer aan

Een feelgood manager of een vertegenwoordiger voor de tevredenheid van medewerkers is een deskundig persoon die zich richt op het creëren van een werkomgeving waarin succes bevorderd wordt. Door technieken uit de psychologie en andere domeinen toe te passen, zorgen feelgood managers ervoor dat de medewerkers zich zowel lichamelijk als mentaal gezond en betrokken voelen.

Ze zoeken naar mogelijkheden om de sfeer op de werkplek te verbeteren, zodat de medewerkers gemotiveerd blijven en hun best doen. Activiteiten als teambuildingoefeningen, ontspanningstrainingen en workshops voor conflictoplossing en communicatie creëren een omgeving waarin emoties en mentale gezondheid niet alleen aanvaard worden, maar voorrang krijgen. Deze vaardigheden kunnen positief zijn voor elke organisatie die een betere werkomgeving voor haar medewerkers wil creëren.
3

Creëer een positieve werkomgeving

Een positieve werkomgeving voor de medewerkers creëren is voor elk succesvol bedrijf essentieel om de samenwerking en creativiteit te bevorderen en de productiviteit en het moreel van het team aanzienlijk te verhogen. Er zijn allerlei eenvoudige manieren waarop bedrijven een positieve werkomgeving kunnen creëren. Denk maar aan flexibele werktijden en sociale activiteiten waardoor de medewerkers persoonlijke contacten kunnen leggen, maar ook waardering voor het dagelijkse werk. In combinatie met de juiste tools en middelen vergroot deze ondersteuning de kans op een inspirerende en motiverende werkcultuur.
4

Toon de medewerkers waardering

Om de efficiëntie op de werkplek te verhogen, is het essentieel om initiatieven te organiseren die de samenwerking tussen de afdelingen bevorderen. Dit kan ervoor zorgen dat de verstandhouding tussen de verschillende teams en de betrokkenheid van alle werknemers verbeteren.

Door samenwerkingsactiviteiten kunnen teams gemeenschappelijke doelstellingen ontdekken om naartoe te werken en kennis en ideeën delen. Met een collectieve aanpak wordt het eenvoudiger om onenigheden te herkennen en op te lossen. Succesvolle initiatieven die samenwerking bevorderen, kunnen er tot slot voor zorgen dat de afdelingen zich gesterkt, tevreden en productief voelen bij hun dagelijkse taken.

Hoe wordt u feelgood manager?


Een belangrijke voorwaarde voor de rol van feelgood manager zijn in ieder geval uitgesproken sociale en interpersoonlijke vaardigheden. Er bestaat echter geen formele opleiding of studie voor feelgood manager, maar een bachelordiploma in studiegebieden als psychologie, human resources management, organisatieontwikkeling of iets dergelijks kan handig zijn.

Het is ook nuttig om bijscholingen en certificaten in coaching, conflictmanagement, stressbeheer of soortgelijke onderwerpen te volgen en te behalen of al enkele jaren ervaring in personeelszaken of in bedrijfscultuur en personeelscoaching opgedaan te hebben. Een feelgood manager moet meelevend en communicatief zijn en moet relaties met de medewerkers kunnen opbouwen.

Conclusie


Feelgood management is een effectief middel om de productiviteit en tevredenheid van uw medewerkers te verhogen. Door het harde werk voor grote prestaties te erkennen en regelmatig waardering te tonen, kunt u een sterk en oprecht gemotiveerd team vormen.

Feelgood managers spelen een belangrijke rol in het succes van dit initiatief, omdat ze zich volledig kunnen toewijden aan het verhogen van de tevredenheid op de werkvloer en dankzij hun interpersoonlijke vaardigheden duurzame relaties opbouwen.