Doelen bereiken: Rubicon-model van de actiefasen
Inhoud:
Soms stellen we erg gemotiveerd nieuwe doelen voor onszelf en ondernemen we toch geen actie om deze te bereiken. Een goed voorbeeld hiervan zijn de nieuwjaarsvoornemens. Aan het begin van het jaar nemen we ons voor om verschillende doelen te bereiken die we al lang voor ogen hebben. In februari al merken we dat het bij voornemens gebleven is. Ofwel zijn we er zelfs nog niet mee gestart om aan onze doelstellingen te werken ofwel heeft ons doorzettingsvermogen het na een tijdje laten afweten en zijn we weer in oude gewoontes vervallen.
Een verklaring waarom we sommige doelen nastreven en andere niet, kan het Rubicon-model geven. Het Rubicon-model komt uit de motivatiepsychologie en werd door de psycholoog Heinz Heckhausen ontwikkeld. Het model beschrijft hoe motivatie- en actieprocessen verlopen. Het kan goede voorspellingen verstrekken hoe we ons gedragen vanaf het eerste vage idee tot het bereiken van een vastgelegd doel.
Het Rubicon-model bestaat uit vier actiefasen:
Analysefase
De eerste fase is de analysefase of pre-decisionele fase. Het is de fase voor de beslissing. In deze fase hebben we verschillende wensen en doelen voor ogen. We moeten eerst goed weten wat we eigenlijk willen. Daarom beoordelen we onze doelen en wensen en denken we na welke we ervan willen bereiken.Hierbij worden de kosten vergeleken met het nut van de verschillende doelen. In deze fase is de informatieverwerking eerst rationeel. De voor- en tegenargumenten worden objectief beoordeeld.
Typische vragen in deze fase zijn bijvoorbeeld:
- Hoe ingewikkeld is het om mijn doel te bereiken?
- Hoe belangrijk is dit doel voor mij?
- Is het de moeite waard?
- Hoe realistisch is het dat ik slaag?
Als we dan voor een doel gekozen hebben, steken we de Rubicon* over. De Rubicon is de overgang van kiezen naar willen. Een punt waarop we vastberaden zijn en er 'geen terug' meer mogelijk is.
Als we dan voor een doel gekozen hebben, steken we de Rubicon* over. De Rubicon is de overgang van kiezen naar willen. Een punt waarop we vastberaden zijn en er 'geen terug' meer mogelijk is. Psychologisch gezien is er vanaf dit punt geen weg meer terug, omdat we een beslissing genomen hebben. Een terugkeer zou gekoppeld zijn aan psychologische kosten. Bij twijfel zouden we dit ervaren als nederlaag of mislukking. We moeten voor onszelf verantwoorden waarom we niets gedaan hebben om het doel te bereiken, ook al hadden we ons dit voorgenomen.
Voorbeeld
U heeft verschillende doelen voor ogen. U bent bijvoorbeeld al lang van plan om aan uw gezondheid te werken en zou hiervoor graag gaan joggen. Verder wilt u zich al langer bijscholen en overweegt u om naast het werk u in te schrijven aan een universiteit om te studeren. Als u de moeite en het nut van uw doelen afweegt, stelt u vast dat gaan joggen een gemakkelijk bereikbaar doel is en dat de gezondheidsvoordelen een grote meerwaarde zijn voor u. Een opleiding naast het werk vergt veel inspanningen. Bovendien weet u niet of u de leerstof kunt toepassen in uw beroep en of het nut groot genoeg is voor u. Om deze reden kiest u waarschijnlijk voor het joggen en niet voor een opleiding.*De Rubicon stelt hier in het model een metafoor voor. De naam Rubicon verwijst naar de Romeinse veldheer Julius Caesar. Hij stak de Italiaanse rivier Rubicon in 49 v. Chr. over met zijn leger. Deze bewuste beslissing om de Rubicon over te steken betekende een oorlogsverklaring tegen de Romeinse Republiek. Met zijn bewuste beslissing om de rivier richting Rome over te steken, had Caesar het Romeinse Rijk de oorlog verklaard en ook aanvaard dat er geen weg meer terug was.
Planningsfase
Nadat u een doel gekozen heeft, volgt de tweede fase: de pre-actionele fase. In deze fase gaat het erom dat u uw acties plant.Hier vindt de informatieverwerking, in tegenstelling tot de eerste fase, eenzijdig plaats. Tegenargumenten worden hoogstwaarschijnlijk niet in overweging genomen en voorargumenten worden geaccentueerd.
Het gaat er niet meer om of u uw doel nastreeft en waarom, maar meer hoe u aan uw doel gaat werken. In deze fase concentreren we ons op alles wat van belang is om uw doel te bereiken.
Voorbeeld
In deze fase zorgt u ervoor dat alles wat u nodig heeft om uw doel te bereiken voorhanden is. Eerst koopt u bijvoorbeeld sportkleding en de juiste schoenen om te joggen als u die nodig heeft. Bovendien legt u een tijdstip vast en wacht u op de juiste gelegenheid om in actie te schieten. U heeft bijvoorbeeld concreet voorgenomen om morgen voor het werk nog te gaan joggen. In deze fase denkt u niet meer rationeel en objectief. In de analysefase zou slecht weer een tegenargument voor u geweest zijn. In de planningsfase zoekt u argumenten om een mogelijk tegenargument te ontkrachten. In de winter zou koude bijvoorbeeld geen rol spelen, omdat u al snel opwarmt. U houdt vaker voor ogen waarom u uw doel wilt bereiken. U benadrukt bijvoorbeeld nog eens de positieve aspecten zoals de invloed op uw gezondheid. Bovendien motiveert u zichzelf door bijvoorbeeld op voorhand een playlist samen te stellen met geschikte liedjes voor joggers.Actiefase
In de derde fase, de actionele fase, voert u uw plan uit en komt u in actie. Deze fase vraagt de meeste energie en voornamelijk doorzettingsvermogen. De uitdaging in deze fase is om u niet te laten afleiden en u altijd opnieuw te motiveren.Voorbeeld
U bevindt zich in de actiefase en staat op het punt om te gaan joggen. De uitdaging is om tot het einde vol te houden en niet halverwege te stoppen, omdat joggen bijvoorbeeld te vermoeiend is. Als uw doel is om geconcentreerd aan iets te werken, dan is de uitdaging in deze fase bijvoorbeeld om u niet te laten afleiden door uw smartphone.Evaluatiefase
De laatste fase is de post-actionele fase. In deze fase evalueert u uw succes. U stelt vast of u uw doel al dan niet heeft bereikt en zoekt hiervoor een verklaring. In deze fase evalueert u uw voornemen opnieuw rationeel en objectief. De evaluatie heeft dan invloed op de planning en het handhaven van toekomstige doelen.Voorbeeld
Bij het voornemen om te gaan joggen zou u bijvoorbeeld kunnen evalueren hoe u zich tijdens en na het joggen voelde. Het was bijvoorbeeld niet fijn en u kiest voor een andere soort sport, of het gevoel na het joggen was zo positief dat u beslist om door te gaan met joggen. U zou ook kunnen beslissen om de lat minder hoog te leggen als u merkt dat u te veel hooi op uw vork genomen heeft en de volgende keer een kortere afstand afleggen.Kritiek op het Rubicon-model
Het Rubicon-model is net zoals bij alle psychologische modellen een ideale voorstelling van hoe mensen zich gedragen bij beslissingsprocessen en het behalen van een doel. Waarschijnlijk zal dit proces in de realiteit niet zo ideaal verlopen. Het kan bijvoorbeeld voorvallen dat u in de planningsfase al merkt dat uw doelen onrealistisch zijn, waardoor u uw eisen al voor de evaluatie minder hoog stelt. Het zou ook kunnen dat de planning en actie samenlopen, omdat uw doelen bereiken moeilijker is en u meer tussenstappen nodig heeft.
Conclusie: hoe kunt u gebruik maken van het Rubicon-model?
- Motivatie verhogen en behouden: leg uw doelen schriftelijk vast of vertel uw doelen aan anderen. Dat creëert een extra verplichting en verbintenis.
- Focus: focus u op uw doelen en hou vol totdat u uw doelen bereikt heeft. Bereik eerst het ene doel voordat u met een ander begint.
- Positief denken: concentreer u op de positieve aspecten in plaats van op de obstakels. Denk aan de meerwaarde die u gewonnen heeft toen u uw doelen bereikt had.
Dit kan je ook interesseren
Wees eens eerlijk, wie maakt zich nu zorgen over de hygiëne van zijn toetsenbord? De meesten waarschijnlijk niet. Althans niet genoeg. Dat zouden we wel moe...
Lees verder Kabelmanagement: vermijd kabelsalade onder uw bureautafel
Het wordt tijd om de strijd met uw rommelige kabelsalade aan te gaan en orde en structuur in de kabeljungle te brengen. Als u op kantoor rondkijkt, dan ben...
Lees verder Correct zitten: gezonde rug door wijziging van houding
Zeg eens eerlijk: hoeveel uur per dag zit u op het werk? En zorgt u na het werk voor voldoende beweging? Als men de werktijd, de autorit en de tijd voor de...
Lees verder