Wij zijn gesloten van 24-12-25 t/m 02-01-26. Vanaf 5 januari 2026 staan we weer voor u klaar. U kunt in de tussentijd een e-mail sturen naar info@schaefer-shop.nl.
Namens Schäfer-Shop wensen wij u allen prettige feestdagen en een gelukkig 2026.
Generatie Z in de arbeidswereld: wat moet u weten?
Inhoud:
Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010 en betreedt nu massaal de arbeidsmarkt. Ze brengen een unieke reeks van instellingen, waarden en verwachtingen met zich mee die de toekomst van de arbeidswereld zullen bepalen. Technisch aangelegd, ambitieus, gemotiveerd - maar ook zelfbewust in hun eisen en wensen en overtuigd van hun waarden en principes, vooral op de arbeidsmarkt en in het arbeidsleven.
In dit blogartikel zoeken we uit welk effect de mentaliteit van Generatie Z heeft op de huidige arbeidswereld en wat werkgevers kunnen doen om jonge mensen aan boord te krijgen en ze ook voor lange tijd in dienst te houden.
Waarin onderscheidt Generatie Z zich en hoe verschilt ze van andere generaties?
Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010 en is de eerste generatie die opgegroeid is met technologie als integraal onderdeel van hun leven. De generatie is samen met de gsm en smartphone groot geworden en bevat de eerste 'digital natives'.
'Gen Z' is dus technisch onderlegd en kan zich snel en intuïtief aan nieuwe programma's en uitdagingen aanpassen. Bovendien is de generatie leergierig en ambitieus, wat ook te maken heeft met het feit dat kennis voor hen altijd online op te zoeken is. Zo is continu leren een groot onderdeel van hun leven.
Generatie Z: altijd online, altijd bereikbaar
Ook het gerucht dat deze generatie 'chronisch online' is, klopt. Veel aspecten van hun sociale leven zijn verplaatst naar social media en een leven zonder smartphone is voor velen bijna onmogelijk. Ook de vormen van communicatie hebben daarom een verandering doorgemaakt: in plaats van te telefoneren sturen ze bijv. liever spraakberichten of communiceren ze via een bericht in Messenger.
Klimaatbescherming, diversiteit en emancipatie
De levensmentaliteit van Generatie Z is gekenmerkt door het verlangen om dingen te bewerkstelligen en doelgericht te leven. De generatie heeft een sterk gevoel voor sociale verantwoordelijkheid en filantropie. Onderwerpen als klimaatbescherming, diversiteit of emancipatie staan hoog op de agenda. Deze combinatie van ambitie en altruïsme onderscheidt hen van de vorige generaties.
Wat Generatie Z voor de arbeidswereld betekent
In de arbeidswereld zorgt Generatie Z voor een frisse wind. Dit begint al bij het sollicitatiegesprek: Gen Z kent haar waarde en heeft hogere verwachtingen van de werkgever.
Bij het kiezen van een baan is een goede work-life-balance belangrijk voor hen. Het werk is voor Gen Z niet meer zo belangrijk in het leven in als voor de vorige generaties. Ze gaan wel op zoek naar banen waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen, maar willen niet hun hele leven afstemmen op hun werk.
Flexibele arbeidsmodellen voor een betere work-life-balance
Ook flexibele werktijden of modellen als home office en een 4-daagse werkweek worden voor jongeren steeds belangrijker. Want voor een evenwichtige work-life-balance moet er in het arbeidsleven iets veranderen. Vooral bij typische kantoorjobs is de verandering naar nieuwe arbeidsmodellen al volop aan de gang – en dat hebben we vooral te danken aan de Millennials en Generatie Z.
Toch wil Generatie Z niet gewoon minder werken. Ze willen eerder zinvol werk leveren op een zo efficiënt mogelijke manier. De generatie is op zoek naar een omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen en die tegelijkertijd duurzaam is en hun algemene welzijn bevordert. Een belangrijk punt is ook de mogelijkheid om de toekomst van het bedrijf mee vorm te geven. Gen Z staat voor een zo open mogelijke bedrijfscultuur en een plattere organisatiestructuur.
Transparantie en duurzaamheid – ook op de werkplek
Gen Z hecht ook veel belang aan transparantie van de werkgever. Waarden en bedrijfsprocessen moeten voor iedereen duidelijk zijn en moeten duidelijk gecommuniceerd worden. Hierbij hoort ook feedback, weliswaar voor beide partijen.
Generatie Z wil een werkgever die belang hecht aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Ze verwachten van bedrijven dat ze zich inzetten voor initiatieven op het vlak van sociale verantwoordelijkheid, bijv. milieubescherming, de ethische inkoop van producten, diversiteit en inclusie.
Conclusie
Deze verwachtingen mogen veeleisend lijken, maar toch bieden veel aspecten een groot potentieel voor bedrijven. Hoeveel verandering nodig is en hoe de verhoudingen zich in de volgende jaren zullen ontwikkelen, is nog onduidelijk. Maar het staat wel vast dat (zeker) met Generatie Z een nieuw tijdperk aangebroken is.
Dit zou u ook kunnen interesseren
In het magazijn, de werkplaats of de detailhandel zijn ze onmisbaar, want hefwagens komen van pas waar zware goederen verplaatst of getild moeten worden. Di...
Lees verder Overzicht van de verschillende soorten hefbruggen
Met behulp van een hefbrug kunt u alle werkzaamheden aan een auto uitvoeren. Welk soort hefbrug u het beste gebruikt, hangt af van het soort werk in uw gara...
Lees verder Draagarmstellingen: voor- en nadelen in detail
Heeft u een bedrijf dat lange goederen of andere grote goederen opslaat? Draagarmstellingen kunnen de ideale oplossing zijn om buizen, stalen liggers enz. o...
Lees verder