Tijdmanagement optimaliseren: de ALPEN-methode
Inhoud:
Tijdmanagement heeft altijd wel iets te maken met zelfmanagement. Met een zekere mate aan discipline en organisatievermogen kunt ook u het beste uit uw dag halen. Hiervoor heeft u misschien nog geen concreet plan om te realiseren.
Maar wees gerust, daarvoor hebben wij de ideale oplossing: de populaire ALPEN-methode is een eenvoudig tijdmanagementconcept dat we hieronder graag aan u voorstellen. Een paar minuten per dag en uw tijdmanagement zal verbeteren. Probeer het uit!
De uitvinder van de ALPEN-methode
De populaire ALPEN-methode is uitgevonden door de auteur en professor dr. Lothar Seiwert. Hij heeft meer dan vijf miljoen boeken in 40 talen verkocht. Bovendien is hij een vooraanstaande expert wat betreft tijdmanagement en work-life-balance. Het door hem ontwikkelde concept moet helpen om alledaagse uit te voeren taken zelf te organiseren. Het wordt algemeen beschouwd als een concept voor tijdmanagement.
Dit betekent dat u elke dag een paar minuten de tijd moet nemen om een schriftelijke dagindeling op te stellen. De bedoeling is om op lange termijn met minder stress en productiever te werken. Daardoor kan de tijd die u ter beschikking staat effectiever benut worden.
De ALPEN-methode: zo gaat het in zijn werk
A = (a)ctiviteiten, acties en afspraken op rij zetten
- Schrijf eerst alle acties op in een to-do-lijst die u op die dag wilt uitvoeren. U maakt deze lijst best op de avond ervoor. Daarop noteert u ook de acties die u op de dag ervoor niet heeft kunnen uitvoeren.
L = (l)engte in minuten schatten
- Noteer dan realistisch hoeveel tijd u nodig heeft voor elke actie. Plan liever iets meer tijd in dan te weinig. Hier kunt u ook de tijd noteren die u nodig heeft voor meetings en telefoongesprekken. Plan deadlines voor uw taken in om uw productiviteit te verhogen. Houd best ook rekening met hoeveel tijd u wilt investeren. Als er deadlines bepaald worden, kan dit de productiviteit enorm verhogen.
P = (p)roblemen incalculeren
- • Plan genoeg tijd in voor uw dag en raak niet in de war. Vertragingen, afleidingen of pauzes zijn uiteraard onvermijdelijk. Sommige meetings kunnen langer duren dan verwacht, dus voorzie gewoon genoeg tijd. Eigenlijk is het nuttig om slechts 60% van de tijd effectief in te plannen voor werkgerelateerde taken en 20% te houden als buffertijd. De overige 20% kan voor sociale activiteiten ingezet worden, zoals conversaties met collega's koffiepauzes of berichtjes naar vrienden. Andere ideeën over hoe u uw werkpauzes echt zinvol kunt gebruiken, vindt u hier.
E = (e)indbeslissingen nemen
- Dit is misschien wel de belangrijkste stap die in het begin wat problemen kan opleveren, omdat u moet beslissen welke taak belangrijk is. U kunt best bepalen welke taken u op welk tijdstip wilt doen en welke misschien moeten worden geannuleerd. Prioriteit is hier dus het sleutelwoord. Denk realistisch na bij uw beslissingen, zodat uw plan ook slaagt.
N = (n)acontrole
- Als uw werkdag erop zit, dan kunt u een nacontrole doen en nog eens rustig uw dag overlopen. Controleer of u alles gedaan heeft wat u zich voorgenomen had en of de geplande buffertijden voldoende waren. De ALPEN-methode verandert voortdurend door de ervaringen.
Na uw werkdag kunt u deze vragen aan uzelf stellen:
- Heb ik alle doelstellingen voor deze dag bereikt?
- Welke taken heb ik volbracht en welke niet?
- Heb ik mezelf genoeg buffertijd gegeven?
- Heb ik met mijn eigen tijdschema vooruitgang geboekt?
- Wat zou ik morgen nog beter kunnen doen?
Als u deze vragen doelgericht doorloopt, dan kunt u op lange termijn uw productiviteit verhogen en grote leereffecten bereiken. Geef niet op als niet alles onmiddellijk op de eerste dag zou lukken. Het wordt aanbevolen om de ALPEN-methode minstens twee weken uit te proberen en te optimaliseren. Zo kunt u snel leren uit de vorige dagschema's en uw buffertijd optimaliseren.
Voor- & nadelen van de ALPEN-methode
Natuurlijk zijn er bij dit concept ook enkele voor- en nadelen, die we kort voor u willen opsommen. Er is geen enkele methode die alleen maar voordelen heeft. Toch kunnen we veel positieve aspecten van de ALPEN-methode onder de aandacht brengen.
Voordelen:
- gemakkelijk toepasbaar
- hoge leereffecten bereiken
- snelle succeservaringen creëren
- flexibiliteit door de eigen ingeplande buffertijd
- overzicht over de eigen taken is meer gestructureerd
- vast tijdschema stimuleert productiviteit
Nadelen:
- in het begin erg tijdrovend
- niet toepasbaar op teamwerk
- methode is eerder voor zelfstandigen nuttig
Conclusie
Probeer eens een nieuwe methode uit om uw eigen tijdmanagement te verbeteren! Op lange termijn kunt u mooie successen boeken en bovendien is het ALPEN-concept gemakkelijk toe te passen. Kijk hoe uw productiviteit verhoogt en of de methode een positieve invloed heeft op uw werkwijze.
Als u alleen al taken voor de dag zelf opschrijft en een plan opstelt, dan kan uw tijdmanagement daardoor veelbelovend beïnvloed worden. Wat er zo speciaal is aan de ALPEN-methode, is vooral de buffertijd. Het concept houdt er namelijk rekening mee dat niet alles precies verloopt volgens plan en dat er ook weleens plotseling iets kan tussenkomen.
Heeft u al opgemerkt dat deze methode om verschillende redenen niet voor u weggelegd is? Geen enkel probleem! Niet elke methode is voor iedereen geschikt. In een ander artikel vindt u nog meer concepten rond het thema tijdmanagement die u kunnen helpen. Bij uw keuze is het belangrijk dat u tijdens de uitvoering bij één methode blijft en niet voortdurend verandert. Probeer het uit!
Dit kan je ook interesseren
Uw computer regelmatig reinigen is essentieel om de functionaliteit te garanderen en de levensduur van uw hardwarecomponenten te verlengen. Na verloop van t...
Lees verder Tijdmanagement optimaliseren: de ALPEN-methode
Tijdmanagement heeft altijd wel iets te maken met zelfmanagement. Met een zekere mate aan discipline en organisatievermogen kunt ook u het beste uit uw dag ...
Lees verder Bureautafel juist instellen: vind de ideale hoogte
We brengen nog steeds een groot deel van ons moderne werkende leven door achter ons bureau. Of we nu op kantoor werken, thuiswerken of studeren, de hoeveelh...
Lees verder