Hygge-gevoel op kantoor: De beste tips voor meer tevredenheid op de werkplek
Inhoud:
We brengen vaak vele uren per dag door op ons werk – daarom is het des te belangrijker dat we ons tijdens ons werk goed in ons vel voelen. Maar dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Aanhoudende stress, altijd naar meetings rennen, steeds beschikbaar zijn, hopen werk of een slechte werksfeer: allemaal zaken die al snel roet in het eten kunnen gooien. Het gevolg: we zitten met tegenzin op het werk, we klagen de hele tijd en ondergaan deze werkomstandigheden, die we voor een deel zelf kunnen veranderen.
Toegegeven: Tevredenheid op de werkplek is niet zo vanzelfsprekend en gebeurt zeker niet automatisch. Omgekeerd betekent dit dat u er zelf iets aan kunt doen. De Denen zijn een goed voorbeeld van hoe u het gelukzalige gevoel van gezelligheid in uw leven kunt integreren. U kunt zich nagenoeg overal "hygge" voelen. Treed dus in de voetsporen van de Scandinavische wellness-kunstenaars en ga actief aan de slag. Wij laten zien hoe u meer gezelligheid op kantoor kunt creëren en dagen u uit om uw geluk op de werkplek in eigen hand te nemen. Hier zijn 10 tips voor uw persoonlijke hygge-gevoel op het werk.
De bureautafel als persoonlijke wellnessplek
Die tevredenheid begint bij uw bureautafel, want deze ziet u wellicht meerdere uren per dag als u op het werk bent. Denk na over wat belangrijk is voor u en wat u plezierig vindt. Houd u hierbij wel aan de bedrijfsregels. Niet elk bedrijf zal toestaan dat u uw werkplek zomaar inricht met persoonlijke spullen waardoor u in bepaalde gevallen uw fantasie toch enigszins binnen de perken zal moeten houden.Dit is niet altijd een slechte zaak, want waar u ook werkt geldt het volgende: Wanorde werkt contraproductief. Een chaotisch archiefsysteem of een ontzettende berg mappen zullen u alleen maar onnodig afleiden. Hetzelfde geldt voor afval. Gooi alles wat u niet meer nodig hebt dus meteen in de vuilnisbak. Als de regels het toelaten kunt u bijvoorbeeld een mooie foto op uw bureautafel zetten die u doet denken aan een mooi moment of die u laat glimlachen telkens wanneer u ernaar kijkt. U kunt bovendien gebruik maken van aromatische olie op uw werkplek of muziek beluisteren via de hoofdtelefoon als dit u helpt bij het werken en u uw collega's niet stoort. Verdere ideeën over hoe u nog meer individualiteit op de werkplek kunt creëren , leest u in dit artikel.
Gezond zitten, gezond werken
Richt alles zo in dat u met een rechte rug en ergonomisch goed kunt zitten. Dit zal u helpen om spanningen en rugklachten te voorkomen. Begin met de ergonomische opstelling van uw belangrijkste werkmaterialen, zoals het beeldscherm en het toetsenbord. De hoogte van uw bureautafel en uw bureaustoel moet worden aangepast aan uw lengte. Een elektrische, in hoogte verstelbare bureautafel, waardoor u staand kunt werken, is bijzonder comfortabel voor de rug. Uw tussenwervelschijven zullen u dankbaar. En het doet ook wonderen voor uw hygge-gevoel.Fris groen voor een fris hoofd
Voor velen zijn planten een must op kantoor. U kunt niet alleen de ruimte mooi inrichten en opfleuren, u kunt ook de luchtkwaliteit verbeteren door zuurstof te genereren en giftige stoffen uit de lucht te filteren. Nog een pluspunt: planten maken elk kantoor, hoe grijs ook, frisser en levendiger. Om er zeker van te zijn dat u zo lang mogelijk kunt genieten van zuivere lucht, kiest u best voor weinig veeleisende planten. We hebben hier een handige lijst met ideale kantoorplanten voor u samengesteld.Minder stress door meer structuur in uw werkdag
Alweer een nieuwe e-mail, net op het moment dat de baas belt en u de deadline voor uw presentatie wellicht toch niet haalt. En dan is er nog een klant die u eigenlijk gisteren al had moeten opbellen. Tot slot komt uw collega bij u op kantoor binnen want hij/zij heeft dringend een handtekening van u nodig. Dit soort situaties zijn echt stresserend! Op deze manier verliest u niet alleen het plezier in uw werk. Wanneer stress in uw dagelijks leven sluipt, kan het uw gezondheid op lange termijn schaden.Het wordt dus tijd om de stressfactoren op het werk onder controle te krijgen. Creëer een duidelijke dagstructuur en stel wekelijkse doelen voor uzelf. In deze structuur moet ook voldoende ruimte voorhanden zijn in het geval van verrassingen of ongeplande gebeurtenissen. Daarnaast is het ook belangrijk dat u geconcentreerd aan één taak werkt, in plaats van voortdurend heen en weer te springen tussen al het werk. U hoeft zelden direct te reageren op e-mails. Duidelijke tijdstippen om e-mails te beantwoorden kunnen hier helpen, zodat u niet voortdurend wisselt tussen uw presentatie en uw inbox. Dit brengt aanzienlijk meer rust in uw dagelijkse werkroutine. Bekijk ook onze andere suggesties om nog meer structuur te brengen in uw werk. Zo komt u een stapje dichter bij het Deense rolmodel.
Neem even pauze: Beloon uzelf voor uw werk
Pauzes zijn belangrijk omdat ze dienen om uw prestaties op pijl te houden en omdat ze zorgen voor een fijn gevoel op het werk. U bent klaar met de voorbereidingen voor uw presentatie? Bravo! Trakteer uzelf op een koffie en vraag een leuke collega om u even gezelschap te houden. Ook kleine snacks brengen momenten van vreugde op de werkplek en dragen zo bij aan de tevredenheid op kantoor. Hier hebben we nog meer gezonde pauze-ideeën voor u samengesteld.Zorg ervoor dat u genoeg beweegt en gezond eet
Uzelf vitaal en energiek voelen op het werk: dat is het pure hygge-gevoel. Maar wat als u thuis in uw zetel ploft nadat u al een hele dag achter uw bureau heeft gezeten? Wat als u merkt dat het menu uit de kantine verantwoordelijk is voor die paar extra kilo's? Wat als u zich moe voelt en de omstandigheden waarin u werkt daarvan de schuld geeft? Geen excuses! U kunt namelijk zelf voor een gezonde levensstijl op kantoor zorgen, en het is echt niet zo moeilijk als u denkt. Dit houdt in dat we, binnen de mate van het mogelijke, alles te voet doen.Gebruik de korte beeldschermpauzes verstandig en haal de documenten die u nodig hebt van uw collega op de bovenste verdieping zelf in plaats van iemand anders te sturen. De lift laten we natuurlijk voor wat ze is. Kies voor een lichte salade in de cafetaria, breng gezonde maaltijden mee of kook zelf. Kiezen voor evenwichtige voeding op de werkplek is helemaal niet zo moeilijk. Kleine snacks zoals noten of druiven stillen de honger en zijn veel gezonder dan bijvoorbeeld chocolade. Een ander pluspunt: Uw denkvermogen wordt daarenboven ondersteund door het zogenaamde "brainfood". Lees meer over welke de beste voedingsmiddelen op de brainfood-lijst zijn.
Leef onder het motto "good enough"
U heeft wat veranderingen in het leven geroepen, maar binnen de kortste keren ligt uw bureautafel weer overvol met werk enis van een hygge-gevoel niets meer te bespeuren? Misschien wordt het tijd om minder nadruk te leggen op het feit dat uw taken voor de volle 100% worden uitgevoerd. Laat het perfectionisme niet de overhand nemen. Wees even eerlijk: maar al te vaak is 90% al lang goed. Het is vaak de eis aan onszelf die deze laatste 10% afdwingt. Fouten moet u natuurlijk voorkomen. Hou er echter rekening mee dat de kans op fouten hoe dan ook snel zal toenemen als u te veel werkt. Als u niet zeker bent, praat dan met uw leidinggevende om de prioriteiten op elkaar af te stemmen.Gelatenheid en rust – dit begint bij uzelf
Ook al zijn er talloze manieren om het hygge-gevoel op de werkplek te bevorderen, sommige zaken zijn zoals ze zijn. U kunt echter wel zelf beslissen hoe u met situaties omgaat die u ook met de beste wil van de wereld niet kunt veranderen. Laat de irritatie even opwellen, haal vervolgens diep adem en neem meteen afstand van dit gevoel. Probeer in plaats daarvan oplossingen te vinden en stop uw energie in opbouwende dingen. Verdere suggesties voor meer mindfulness op kantoor hebben we in een ander artikel voor u samengevat.U kunt zelf uw steentje bijdragen aan een goed arbeidsklimaat
Goede werkcollega's zijn een belangrijke factor om u gelukkig te voelen op het werk. Als u goed met elkaar kunt opschieten, is het veel gemakkelijker om door moeilijke tijden heen te raken. Samenhorigheid doet goed en zorgt voor meer tevredenheid op het werk. Wacht dus niet tot anderen dit belangrijke onderwerp aanpakken. Breng gewoon iets lekkers mee voor de collega's of een pakje noten om te delen. Door anderen te vertellen over deze tips kunt u ook het samenzijn bevorderen. Wie wil er tenslotte niet genieten van dat hygge-gevoel op het werk?Let op uw work-life-balance
Soms gaat het er een beetje dynamischer aan toe. Stressvolle fases moeten echter gevolgd worden door rustiger tijden. Zonder dit evenwicht, zal het echt moeilijk worden om op het werk een hygge-gevoel te krijgen. Hoe mooi en netjes uw kantoorruimte ook is ingericht, u kunt zich onmogelijk goed voelen op kantoor als u voortdurend op het punt staat om een burnout te krijgen. Ga na wat u nog meer kunt doen om uw work-life-balance nog beter te maken. Dit is een geweldige stimulans om wat dichter bij de echte Deense levensstijl op het werk te komen.Dit interesseert u waarschijnlijk ook
Met name als er een heleboel werk op u afkomt, denkt u er zelden aan om echt pauze te nemen. Korte onderbrekingen zijn echter enorm belangrijk om fouten te ...
Lees verder Work Life Balance verbeteren: onze tips en tricks
Ook al hoort u het intussen overal: work-life-balance (werk-privébalans) is echt geen modewoord. De achterliggende betekenis en relevantie voor medewerkers ...
Lees verder Individueel kantoor inrichten: de beste tips
Zwar wird das Homeoffice immer gefragter, dennoch schwören zahlreiche Angestellte noch immer auf einen fixen Büroplatz. Die Nutzung von Einzelbüros schafft ...
Lees verder