Een vrouw opent een raam in het kantoor. Een andere vrouw en een man staan aan het bureau en laten elkaar iets zien op een tablet.
Gewijzigd op : 07.09.2023 14:14
Leestijd :

De beste tips voor goede lucht op kantoor

Een mens ademt gemiddeld 25.000 keer per dag en brengt 90 procent van zijn of haar tijd binnen door. Het is zo vanzelfsprekend dat de overgrote meerderheid van de mensen niet echt nadenkt over hoe ze ademen en vooral over wat ze inademen. U kunt het ook zo bekijken: Uw ademhaling is uw brandstof. Hoe beter uw hersenen worden bevoorraad, hoe geconcentreerder en meer ontspannen u kunt werken. Het is dan ook geen wonder dat de lucht die u inademt een aanzienlijke invloed heeft op uw prestatievermogen op de werkvloer.

Toegegeven, een kantooromgeving biedt niet noodzakelijk de beste voorwaarden voor een goede luchtkwaliteit. Dit begint al op werkplekken waar regelmatig luchten onmogelijk is omdat de ramen niet kunnen worden geopend. Bovendien zijn er veel andere verborgen, luchtverontreinigende stoffen, die kunnen verhinderen dat u op het werk gezond ademt. Zo zijn er boosdoeners waar u misschien nog nooit over hebt gehoord. Laat u verrassen door wat er eigenlijk nodig is voor gezonde binnenlucht en leer hoe de omgevingslucht op de werkplek kan worden verbeterd – of u nu werkt op de tiende verdieping van een grote kantoorruimte met airco of in een hoekje van een oud kantoorgebouw met de mogelijkheid om regelmatig te luchten. Hier zijn de beste tips om te zorgen voor goede lucht en een optimaal ruimteklimaat op het werk.

Hoe herkent u goede lucht op de werkplek?

Normale ademlucht bestaat grotendeels uit stikstof - ongeveer 78 procent. Het zuurstofgehalte, waar de meeste mensen in eerste instantie aan denken, bedraagt slechts een goede 21 procent en zou in binnenruimtes niet onder de 17 procent mogen liggen. Gaat het echter om de luchtkwaliteit van binnenruimtes, komt het vooral op het kooldioxidegehalte (CO2) aan. Dit wordt beschouwd als een indicator van andere verontreinigende stoffen in de lucht en wordt beïnvloed door de ademhaling van mens en dier. Uitgeademde lucht bevat nog 17 procent zuurstof en 4 procent CO2. In het totaal mag de CO2-waarde in een ruimte de grens van 0,1 procent niet overschrijden.

Bovendien gaat een goede luchtkwaliteit hand in hand met een evenwichtig klimaat in de werkomgeving. Nee, we hebben het dit keer niet over een goed arbeidsklimaat, wat natuurlijk ook een belangrijke factor is voor een goed gevoel op de werkplek. We hebben het hier over parameters als temperatuur en luchtvochtigheid. De luchtvochtigheid mag niet onder 30 procent zakken. Droge lucht is namelijk slecht voor de slijmvliezen van de luchtwegen en werkt ziekten in de hand. De luchtvochtigheid mag de grens van 70 procent niet overschrijden – u woont tenslotte niet in de jungle. Een kamertemperatuur tussen 20 en 24 graden is ideaal. Zo voelt u zich comfortabel en kunt u zich goed op uw werk concentreren. Bovendien speelt de luchtsnelheid als klimatologische parameter in de ruimte een belangrijke rol voor goede ademlucht op uw werkplek.

Deze beïnvloedende factoren veranderen de luchtkwaliteit en het ruimteklimaat op het werk


Wat onder goede luchtkwaliteit wordt begrepen en welke waarden op de werkplek in acht moeten worden genomen, is wettelijk vastgelegd. Aanvaardbare luchtkwaliteit is dus een uiterst complexe aangelegenheid, die door een groot aantal factoren wordt beïnvloed. Als u slechte lucht in het kantoor vermoedt, overloop dan deze punten:

Bouw- en inrichtingsmaterialen


Een zo laag mogelijk gehalte aan vluchtige organische stoffen (volatile organic compounds, of VOC) is van groot belang voor een goede ademlucht. Deze worden bijvoorbeeld door bouwmaterialen en meubilair in de omgevingslucht uitgestoten. Maar ook vloerbedekkingen, muurverven en vernissen geven deze stoffen af in gas- of dampvorm. Is dit steeds vaker het geval, ruikt de lucht slecht of muf. Als er een hogere VOS-concentratie aanwezig is, kan dit irritatie van de ogen, neus en keel veroorzaken. Hoofdpijn en duizeligheid kunnen ook als vervelende bijwerkingen optreden.


Stofdeeltjes


Aangezien er zich veel mensen op de werkplek bevinden, is er automatisch sprake van een hogere blootstelling aan stofdeeltjes in een kantoorruimte. Het klopt dat veel werkgevers hun eigen schoonmaakpersoneel betalen of een professioneel schoonmaakbedrijf laten komen. Kantoren worden echter meestal maar één keer per week schoongemaakt en dan nog onder grote tijdsdruk. Zo is de stoflaag op een monitor na enkele dagen weer duidelijk zichtbaar. U kunt dus al raden wat er zoal rondzweeft in de lucht.


Verdamping van reinigingsmiddelen


Reinigingsmiddelen dienen natuurlijk een goed doel, en het is niet voor niets dat het kantoor heerlijk fris ruikt als de schoonmaakploeg klaar is met de schoonmaak. Maar schijn bedriegt. De schadelijke chemicaliën, die door de reinigingsmiddelen in de lucht worden gestuurd, worden meestal gemaskeerd door kunstmatige geurstoffen. De kwaliteit van de lucht die u inademt kan dus achteruitgaan na een schoonmaakbeurt, ook al ruikt de omgeving frisser.


Printers en kopieerapparaten


Op de werkplek kunt u eigenlijk niet zonder deze apparaten. En het is nog praktischer wanneer de weg naar de kopieermachine niet zo ver is. Maar opgelet! Het tonerstof dat door de apparatuur vrijkomt is even schadelijk voor uw ademhalingsstelsel als passief roken. Bovendien is het geurloos, zodat u niet eens merkt wanneer de concentratie in de lucht toeneemt.


Passief roken


Roken op de werkplek is hoe dan ook wettelijk geregeld en wordt gereguleerd door het bedrijfsbeleid. Maar als u een kantoor deelt met een roker ontsnapt u niet aan de rokersgeur, zelfs niet als de sigaretten buiten worden opgestoken. Dit is niet alleen vervelend voor niet-rokers, het kan ook de lucht in uw gedeelde kantoorruimte verslechteren. Wanneer uw collega na de rookpauze terugkomt, wordt de rook van de handen, kleren en het haar naar binnen gebracht en langzaam in de lucht vrijgezet. Al net zo onaangenaam en slecht voor de lucht in uw kantoor: een raam boven of naast de rookruimte.


Venster aan de straatkant


Als er voortdurend auto's naast uw kantoorraam voorbij razen of wanneer u midden in het stadscentrum werkt, kan luchten zelfs contraproductief zijn. Hier loopt u immers het risico dat uw werkplek voortdurend wordt overspoeld met uitlaatgassen en fijn stof. Aanhoudende tocht is ook niet bepaald bevorderlijk voor het ruimteklimaat.


Veel mensen en weinig plaats


Of u nu in een meeting zit of in een open kantoor werkt, zodra u zich in een ruimte met veel mensen bevindt, gaat de luchtkwaliteit onvermijdelijk achteruit. Zoals we al zeiden ligt het probleem zelden bij het zuurstofgehalte, maar eerder bij het stijgende kooldioxidegehalte. Hoe hoger het CO2 -gehalte in de binnenruimte is, hoe moeilijker het wordt om u te concentreren. Dit kan leiden tot een lusteloos gevoel, hoofdpijn en vermoeidheid op de werkplek.


10 tips om de lucht en het binnenklimaat op kantoor te verbeteren

Niet al deze maatregelen kunnen van de ene dag op de andere worden doorgevoerd. Denk als team of met uw leidinggevenden na over wat u samen kunt doen – op korte termijn en op langere termijn. U zal zien dat er tal van mogelijkheden zijn.

1

Ventileer de ruimte regelmatig voor een goed binnenklimaat

Met name als u een ruimte deelt met andere collega's, moet u uw kantoorramen regelmatig openzetten. Enkele minuten en meerdere malen per dag goed doorluchten wordt aanbevolen. Zo kunt u uw beeldschermpauze zinvol gebruiken en een beetje bewegen. Dit is goed voor uw longen en uw rug! Het raam langer in de kantelstand laten staan werkt echter averechts omdat de ruimte na een tijdje afkoelt. Bovendien is het niet bijzonder bevorderlijk voor het ruimteklimaat als er voortdurend tocht voelbaar is. Als u de ramen niet kunt openen, zorg er dan voor dat het ventilatiesysteem regelmatig wordt onderhouden en ga meteen door naar de volgende tip.
2

Veeg het stof van uw bureautafel – dagelijks

Hoewel het misschien niet de belangrijkste taak op de werkplek lijkt, zal het een groot verschil maken voor de lucht die u inademt. 's Morgens uw bureautafel schoonvegen is niet alleen in een paar minuten gebeurd, het helpt u ook om u prettig te voelen op uw persoonlijke werkplek. Zo zorgt u meteen voor goede lucht en orde op uw bureautafel. Het hygge-gevoel staat nu niets meer in de weg.
3

Haal er een paar kamerplanten bij

Als u nog niet aan kantoorplanten had gedacht, is er vanaf nu geen excuus meer. Planten weten elk saai kantoor in een handomdraai op te vrolijken. Daarnaast zijn planten natuurlijke luchtfilters die voor meer zuurstof en minder verontreinigende stoffen in de lucht kunnen zorgen. Planten op kantoor helpen ook om de luchtvochtigheid te reguleren en dragen bij aan een natuurlijker ruimteklimaat. Welke planten voor uw werkplek het best geschikt zijn, leest u hier.
4

Optimaliseer de vochtigheid en de temperatuur met aircosystemen.

Met behulp van aircosystemen kunt u het klimaat in de ruimte naar wens aanpassen. Op die manier kan de temperatuur in het kantoor worden aangepast om zelfs op hete zomerdagen zweetdruppeltjes op het voorhoofd te voorkomen. Daarnaast regelen aircosystemen de luchtvochtigheid in de ruimte. Vooral in de winter zorgt de verwarming voor een aangename temperatuur, maar tegelijkertijd ook voor droge lucht, die verkoudheden in de hand werkt. Bent u op zoek naar een bijzonder kostenbesparende manier om de luchtvochtigheid te verhogen? Dan gebruikt u best een luchtbevochtiger in uw kantoor. Binnenfonteintjes geven uw werkplek bijvoorbeeld een persoonlijk tintje en kunnen met hun aangenaam klaterend geluid voor een aangename sfeer zorgen. Op zoek naar meer ideeën voor uw individuele kantoorruimte? Lees dan hier verder.
5

Zet luchtreinigers in uw kantoorruimte

Deze apparaten zijn kleine allrounders op het gebied van luchtkwaliteit omdat ze de omgevingslucht meten en filteren. Op die manier zorgen ze voor goede waarden, zelfs als er zich meer mensen in de ruimte bevinden dan gewoonlijk. Inmiddels kunt u voor elk soort ruimte de passende luchtreinigers kopen, die ook gelijktijdig de luchtvochtigheid regelen voor een optimaal ruimteklimaat.
6

Zoek naar oplossingen voor elektrische apparaten

Volle filters kunnen hun eigenlijke taak niet of maar gedeeltelijk vervullen. U kunt de fijnstofvervuiling in uw kantoor sterk verminderen door de filters van printers, kopieerapparaten, maar ook ventilatie- en aircosystemen regelmatig te laten vervangen. We geven toe dat het handig is, maar printer- en kopieermachines zet u best in een aparte ruimte en nooit naast of onder uw bureautafel.
7

Kies voor milieuvriendelijke reinigingsmiddelen

Met ecologische reinigingsmiddelen doet u niet alleen iets goeds voor de lucht op uw werkplek, u helpt ook om de vervuiling van het milieu tegen te gaan. Voor ecologische reinigingsmiddelen betaalt u inmiddels hetzelfde als voor gebruikelijke poetsproducten. Als u niet zelf met het schoonmaakpersoneel of het schoonmaakbedrijf kunt praten, probeer dan contact op te nemen met de bedrijfsverantwoordelijke.
8

Laat vliegenramen met pollenbescherming plaatsen

U doet amper het raam open en u hebt al vliegen in uw kantoor? Vliegenramen verhinderen niet alleen dat ongenode gasten zich op uw werkplek nestelen. Sommige varianten zijn namelijk uitgerust met een bescherming tegen pollen, wat bijdraagt tot schonere lucht. Collega's die last hebben van een allergie zullen u er dankbaar voor zijn.
9

Zorg voor een goede plaatsverdeling

Ook als er weinig plek is op kantoor, zijn er oplossingen om comfortabel te kunnen werken. U lucht gewoonweg wat vaker en de persoon waar u uw kantoorruimte mee deelt zit misschien voor het grootste deel van de werktijd in meetings. Moeten echter te veel collega's één ruimte delen, zal dit na een tijdje voor iedereen uitdraaien op een ondraaglijke situatie. Bij het verdelen van de bureautafels in een ruimte geldt daarom: "less is more".
10

Let op verontreinigende stoffen in kantoormeubilair en -materialen

Wanneer een ruimte pas werd gerenoveerd of met nieuwe meubels werd ingericht, heeft deze vaak een kenmerkende geur, die pas na verloop van tijd verdwijnt. Dit komt door de zogenaamde ontgassing, waarbij VOC's samen met andere giftige chemicaliën vrijkomen. Zo kunnen bouwmaterialen, muurverf, vloerbedekking of nieuwe meubelen de luchtkwaliteit beïnvloeden en dit gedurende een lange periode. Als er renovatiewerkzaamheden of nieuwe kantoormeubelen op komst zijn, moet u dit punt zeker in gedachten houden en een eventuele controle op schadelijke stoffen aanspreken.

Conclusie

Maak uw omgeving bewust van het onderwerp "Goede lucht op kantoor". In geval van twijfel is het verstandig om de luchtwaarden laten meten. Zo speelt u op veilig en bevordert u de gezondheid van alle aanwezigen. Tegelijkertijd verhoogt u de productiviteit omdat goede lucht ervoor zorgt dat er geconcentreerder kan worden gewerkt. Meer tips over hoe u uw concentratie op de werkplek nog een duwtje in de rug kunt geven, vindt u hier.