9 tips voor meer motivatie in uw home office
Inhoud:
Voor de ene plezier, voor de andere verdriet. Niet voor niets lopen de meningen over het onderwerp home office uiteen. De extra flexibiliteit en de gehoopte verenigbaarheid van werk, vrije tijd en gezin heeft ook een addertje onder het gras. Terwijl sommigen profiteren van de voordelen van een thuiskantoor, vinden anderen het moeilijk om met plezier en motivatie achter hun eigen bureautafel te gaan zitten. Veel mensen missen het na verloop van tijd om met collega's te praten, om zich onderweg naar huis los te koppelen van het werk of om een duidelijk einde van hun dagelijkse werkdag te hebben. Bovendien loert afleiding om elke hoek, wat het des te moeilijker maakt om uzelf elke dag weer opnieuw te motiveren. Maar voor de meeste van deze mood killers in het home office kunt u zelf oplossingen vinden en op deze manier weer uw eigen motivatie aanwakkeren. Wij hebben hier voor u samengevat welke voorwaarden belangrijk zijn voor meer plezier en motivatie in het home office.
Werksfeer: zorg voor een werkplek naargelang uw behoeften
De vele mogelijkheden in het home office leiden er onbewust toe dat de boog van flexibiliteit iets te gespannen staat. Als u iemand bent die 's ochtends aan de keukentafel werkt, 's middags de laptop op de bank openklapt en 's avonds nog de laatste e-mail in bed verzendt, dan zijn er bij u veel mogelijkheden voor verbetering. Een goede werksfeer begint namelijk met de omgeving en die kunt u altijd zelf inrichten. Denk eerst na waar u uw vaste werkplek thuis wilt inrichten. Ook als u geen extra kamer of een eigen kantoor heeft, moet u proberen een goede plaats te vinden die het meest aan uw eisen voldoet. Een home office in de openlucht kan ook in de warme maanden gebruikt worden als u een terras of tuin heeft.Nadat u een plekje voor uw home office bepaald heeft, moet u proberen de beste werkomstandigheden te creëren. Idealiter heeft u kantoormeubilair, dat u ergonomisch kunt instellen en aan uzelf kunt aanpassen. Dit bespaart uw rug en voorkomt vervelende spanningen. Bovendien moet uw werkplek zo rustig mogelijk zijn, licht genoeg en opgeruimd. Zo creëert u het hygge-gevoel bij u thuis, namelijk op uw werkplek. U zult zien: de juist plaats kiezen maakt al een groot verschil en de job zal gemakkelijker gaan. Lees nu meer over de onderwerpen orde, netheid en hygiëne op de werkplek.
Kleding: kleed u aan alsof u naar kantoor zou gaan
Wat eerst misschien comfortabel en gezellig was, verandert na verloop van tijd in een onaangename routine. In uw home office blijven uw hemd en blouse vaak in de kast hangen. In plaats daarvan is uw joggingbroek uw trouwste vriend. Maar we geven toe: voor het thuiswerk hoeft het uw allerbeste kledingstuk niet te zijn. Maar het is vast en zeker een verschil voor u als u 's ochtends nadenkt over uw garderobe en uiterlijk, u voor het werk aankleedt en u opmaakt alsof u de deur uit zou gaan. Zo start u de dag meteen op een andere manier en bent u voor elke videoconferentie gewapend.Planning: laat uw dag niet aan het toeval over
Zodat u zich 's ochtends op en top fit voelt en gemotiveerd de dag begint, moet u zich in uw home office ook strikt aan uw normale wektijd houden. Plan altijd ongeveer 7 tot 8 uur slaap in en hou hierbij rekening met uw prestatiecurve om vermoeidheid op de werkplek te voorkomen. Het verdere verloop van de dag moet u ook goed plannen en u zich aan uw plan houden. Leg daarom uw werktijden precies vast. Dit is bijvoorbeeld wanneer u 's ochtends wilt beginnen werken en tot wanneer u 's avonds wilt werken. Leg ook uw pauzes vast. Maar dat is nog lang niet alles. Met het oog op uw werkmotivatie komt het er meer op aan hoe u zich aan deze tijden houdt. Focus u dus elke dag op uw vastgelegde tijdvensters en wijk hier enkel bij uitzondering van af, zelfs als u veel te doen heeft. In deze gevallen kunnen tijdmanagement-methodes handig zijn om duidelijke prioriteiten te stellen en efficiënter te werken, in plaats van permanent in uw home office overuren te maken. Leg realistische doelstellingen voor die dag vast en leg het werk bewust aan de kant als u deze doelstellingen bereikt heeft. Uw doelstellingen visualiseren of opschrijven kan nuttig zijn om de rode draad niet te verliezen. Voor velen is het doorstrepen van de bereikte doelstellingen een belangrijk ritueel.Rituelen: herhaling maakt het verschil
En nu we het er toch over hebben: rituelen zijn belangrijk voor iedere dag en geven structuur, ook in uw home office. Zo kunnen zelf gekozen rituelen u helpen bij de werkmotivatie, omdat ze voor routine zorgen. Bovendien kunt u met behulp van rituelen de grens tussen werk en privé duidelijk trekken. Bij het thuiswerken bestaat er wel de uitdaging dat de grens sneller vervaagt dan u waarschijnlijk wilt. De werkplek op kantoor creëert namelijk heel wat rituelen die u thuis niet heeft: voor sommige medewerkers is misschien het uitklokken een belangrijk ritueel om de werkdag bewust af te sluiten. Als alternatief ritueel om de werkdag te beëindigen zou u in plaats daarvan uw werkplek kunnen opruimen en de laptop en werktelefoon buiten het zicht kunnen leggen. Als u 's ochtends opstaat, gaat u dan eerst achter de laptop zitten of maakt u zich rustig klaar en geniet u voor de eerste e-mails nog van een kopje koffie? Denk eens na hoe u uw werkdag in uw home office bijvoorbeeld wilt starten en welk ritueel daarbij nuttig is. Of stelt u misschien vast dat u alleen nog maar gehaast voor uw scherm luncht in plaats van uw bureautafel te verlaten? Zoek een andere plaats en las hiervoor een beeldschermpauze in. Doe dit net zoals op kantoor als u samen met uw andere teamleden gaat eten. Ga na welke rituelen belangrijk zouden zijn voor uw welzijn en uw motivatie en denk eraan: regelmaat is cruciaal voor een positief effect.Stress: hou zeker uw werkdruk in de gaten
Voor veel werknemers is de grootste uitdaging in het home office dat de werkdruk vaak bepaalt hoe lang de werkdag duurt. Als u thuis werkt, dan kan het al veel sneller voorvallen dat u de tijd uit het oog verliest, voortdurend uw pauzes vergeet of 's avonds toch nog snel een presentatie voorbereidt om de dag erop minder te moeten doen. Maar dat is slechts bedrog. De werkdruk vermindert namelijk in principe niet door langer te werken. Het wordt voor veel medewerkers simpelweg een gewoonte. In ieder geval kan continu blijven doorwerken of een later einde van de werkdag sneller dan men denkt veranderen in een ongezonde druk. Dit neemt na verloop van tijd de motivatie weg en leidt ook tot gezondheidsproblemen. De oplossing? Een goede work-life-balance. Vermijd extra werk waar mogelijk en blijf gedisciplineerd vasthouden aan uw werktijden en rituelen. Misschien helpt het u wel als u deze opschrijft of als u regelmatig een wekker zet. Spreek uw leidinggevende aan als u uw werk niet meer aankunt zonder steeds overuren te maken. Zeker als u enkel thuis werkt, moet uw leidinggevende erop vertrouwen dat u laat weten wanneer iets niet past. Trouwens, stress en demotivatie kunnen niet alleen worden veroorzaakt door altijd overuren te maken, maar ook door te weinig uitdaging in de job. Een zogenaamde bore-out kan net zo stressvol zijn als een chronische overbelasting.Collega's: blijf in contact en communiceer regelmatig
Een goede samenwerking is een groot pluspunt voor meer motivatie in uw job. Zelfs als het op het werk chaotisch verloopt, kan de teamgeest erg veel goedmaken. Een kort praatje bij een kopje koffie met uw favoriete collega's, de gedeelde vreugde over bereikte doelstellingen of de steun aan elkaar als de nood hoog is: dit alles is in uw home office niet automatisch mogelijk. Maar omdat u hen niet persoonlijk ziet of niet in een ruimte tegenover hen zit, betekent dit nog lang niet dat u daar niets aan kan veranderen. Want wat op de werkplek heel normaal is, moet u in uw thuiskantoor bewust inplannen, bv. een gesprek met de collega's. Start uw maandagochtend eens met een korte videocall bij een kopje koffie en klets even over het weekend om vervolgens over het werk te praten.Pauzes: onderbreek uw werk regelmatig en gebruik de tijd zinvol
Een goed doordachte dagplanning bevat genoeg pauzes die dienen als rust voor persoonlijk herstel en het behoud van de eigen werkcapaciteit. Verschillende wetten vormen hiervoor de basis. Maar u moet zelf zorgen om deze in te voeren en na te leven in uw home office. Plan in ieder geval elke dag een langere lunchpauze. Als u graag een powernap na de lunch doet, dan biedt het home office hiervoor de beste omstandigheden. Maar let op, vergeet uw wekker niet te zetten!U moet ook korte beeldschermpauzes van 5 tot 10 minuten per uur inlassen in uw dagplanning. Sta dus na 60 minuten voor uw laptop op om te bewegen, een glas water te halen of een frisse neus te halen. Er zijn bovendien veel andere mogelijkheden hoe u uw werkpauzes zinvol kunt benutten en terwijl productief kunt blijven.
Beloning: doe eens iets leuks voor uzelf
Heeft u een project met succes afgerond, een zware werkdag achter de rug of al lang meer gewerkt dan anders? Gun uzelf iets wat u een plezier doet. Want door uzelf kleine of grote attenties te geven kunt u gemotiveerd blijven of zelfs uw motivatie terugvinden. Met een uitstapje in de natuur in het vooruitzicht, een goed glas wijn na het werk of uw favoriete liedje gaan de taken niet alleen vlotter, maar verandert ook vaak uw eigen humeur. Vier ook de misschien wat kleine successen. Vaak is dit een kwestie van perspectief, vooral als u niet meer gemotiveerd bent. Want zelfs een dag waarop u wat minder productief geweest bent maar toch doorstaan heeft, is een reden om uzelf een schouderklopje te geven. U heeft tenslotte uw doorzettingsvermogen bewezen. Neem uzelf serieus met uw wensen en waardeer het ook als u even niet gemotiveerd geraakt. Niemand kan immers elke dag opnieuw het beste van zichzelf geven.Werkgevers: dit kunnen bedrijven doen om medewerkers in hun home office te motiveren
Zelfs als medewerkers thuis werken, kunnen werkgevers ertoe bijdragen dat de motivatie in het thuiskantoor niet afzwakt. Het onderwerp leiderschap is op dat moment erg belangrijk door de fysieke afstand. Voor leidinggevenden zijn er intussen genoeg opleidingsmogelijkheden om indien nodig nog meer competenties in het leiden en ontwikkelen van virtuele teams te verwerven. Daar horen bijvoorbeeld veel feedbackgesprekken bij, regelmatige teamvergaderingen en duidelijke doelen, waarop de medewerkers zich kunnen richten. Bovendien kan het bedrijf duidelijke regels opstellen voor werken in een home office, zoals samen pauzes houden of vastgelegde werktijden. Het is belangrijk dat leidinggevenden deze tijden respecteren en het goede voorbeeld geven.Conclusie: vind uw eigen manier om opnieuw motivatie te krijgen
Mensen hebben verschillende noden. Probeer daarom uit welke tips echt nuttig zijn voor u en bij u passen. Let over het algemeen op een gezonde levensstijl met voldoende beweging en verse maaltijden in uw home office. Dit wordt veel te weinig gedaan, zowel op kantoor als thuis. Als u merkt dat uw motivatie desondanks niet meer verbetert, zoek dan een oplossing met uw leidinggevende. Uw gebrek aan motivatie is misschien ook een aanwijzing dat u van job moet veranderen en heeft weinig te maken met de randvoorwaarden van de thuiswerkplek. Sta daarom open voor alle opties en voer indien nodig veranderingen door.
Dit kan je ook interesseren
De tijd waarin het de norm is om van 9 tot 17 uur op kantoor te zitten komt op een einde. Vooral voor jonge generaties is het belangrijk om flexibele werkur...
Lees verder Werkpauzes op de juiste manier gebruiken: de beste tips
Met name als er een heleboel werk op u afkomt, denkt u er zelden aan om echt pauze te nemen. Korte onderbrekingen zijn echter enorm belangrijk om fouten te ...
Lees verder Work Life Balance verbeteren: onze tips en tricks
Ook al hoort u het intussen overal: work-life-balance (werk-privébalans) is echt geen modewoord. De achterliggende betekenis en relevantie voor medewerkers ...
Lees verder