Twee vrouwen zitten in een open kantoor. De ene vrouw wijst met haar hand naar een scherm.
Gewijzigd op : 06.09.2023 12:41
Leestijd :

Brainstorming: methodes, regels en de beste tips

Wie kent het niet? Lange, slopende en inefficiënte meetings maken deel uit van het dagelijkse werk in veel bedrijven. Helaas leiden ze zelden tot bevredigende resultaten, vooral wanneer er nieuwe ideeën voor het bedrijf moeten worden ontwikkeld. Bovendien kost de werktijd van alle aanwezigen de werkgever veel geld – en de deelnemers soms een hoop zenuwen. U denkt wellicht dat de hoofden altijd bij elkaar moeten worden gestoken voor goede ideeën? Het klinkt misschien vreemd, maar dat klopt niet helemaal. Dit komt omdat individuen meestal succesvoller zijn in het ontwikkelen van ideeën dan een groep. Maar ook zij moeten werken in het juiste kader om ervoor te zorgen dat ze slagen in hun denkwerk. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de persoonlijkheid. Op sommige dagen lukt het gewoonweg niet met de concentratie op het werk en blijven de ideeën uit. Net op die momenten is het goed dat u kunt samenwerken met uw collega's en dat u elkaar kunt verrijken. Maar zelfs dan is het vinden van innovatieve oplossingen met een druk op de knop nagenoeg onmogelijk. Of toch niet?

Laat u overtuigen door het tegendeel en wees een pionier in het ontwikkelen van nieuwe benaderingen. Want met de juiste tips en regels voor succesvolle brainstorming-sessies kunt u uw creativiteit de vrije loop laten en makkelijker nieuwe ideeën bedenken, waar nog niemand in uw bedrijf aan gedacht heeft. We vatten samen wat u hiervoor moet doen en wat u best niet doet als u aan het brainstormen bent. Als u op zoek bent naar alternatieven voor de brainstorming-methode, bent u ook bij hier aan het juiste adres.

Geschiedenis en definitie van brainstorming

Alex Faickney Osborn, reclame-expert, auteur en oprichter van een reclamebureau in New York, ontwikkelde de methode van brainstorming om inefficiënte meetings tegen te gaan en op een creatieve manier oplossingen uit te werken. Dit inmiddels wijdverbreide proces, dat niet meer weg te denken is uit de bedrijfswereld, heeft zich ontwikkeld vanuit het basisidee "using the brain to storm a problem". De creatieve techniek die hij hieruit ontwikkelde kreeg de naam "brainstorming" en kwam in 1942 voor het eerst ter sprake in zijn boek "How To Think Up". Zo'n 80 jaar later profiteren vele creatieve denkers nog steeds van deze tijdloze aanpak voor innovatieve probleemoplossingen. De brainstorming-methode is ook geschikt voor productontwikkeling en kan vastgeroeste structuren en workflows versoepelen. Daardoor is het ook een perfect middel om tunnelvisie tegen te gaan. Maar net zo tijdloos als de brainstorming-methode zelf, zijn de procedures, regels en richtlijnen om ervoor te zorgen dat de toepassing daadwerkelijk tot het gewenste succes leidt.

Verloop van de brainstorming-methode

U werkt in een groep om een passende oplossing te vinden voor een vooraf gedefinieerd probleem. Er worden verschillende deelnemers uitgenodigd voor dit proces, waaronder mensen die niets te maken hebben met het vakgebied. Tijdens de brainstorm-sessie zelf zijn alle ideeën van de aanwezigen welkom. Eén persoon treedt op als moderator gedurende het hele proces en becommentarieert en begeleidt de procedure vanuit zijn of haar neutrale positie. Het genereren van ideeën is het belangrijkste proces tijdens de brainstorming. Alle gemaakte commentaren kunnen bijvoorbeeld op een flipchart of een whiteboard in beeld worden gebracht en verder worden ontwikkeld. Na het brainstorming-proces worden de gepresenteerde voorstellen geanalyseerd en geëvalueerd. Nu ontstaat er een overzichtelijke lijst met veelbelovende oplossingen.

Regels voor een succesvolle brainstorming

De brainstorming-methode is gebaseerd op vier duidelijke regels, die niet alleen zorgen voor een goede samenwerking. Het zijn met name deze regels die het mogelijk dat er nieuwe ideeën ontstaan die anderen zullen verbazen en die van uw inbreng een succes zullen maken. Om uw gemeenschappelijke doel te bereiken moeten de volgende punten altijd in overweging worden genomen bij een brainstorming:

1

Probeer kritiek te vermijden

Kritische, minachtende of afwijzende opmerkingen horen over het algemeen niet thuis in de samenwerking met anderen. In vele bedrijven gebeurt net het tegenovergestelde. Sterker nog, het wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Met name tijdens brainstorming-processen is het echter fataal wanneer ideeën worden bekritiseerd, zelfs als dit bedoeld wordt als positieve feedback. En zelfs als u persoonlijk gelooft dat uw collega eigenlijk gelijk heeft met de zin "Dit werkt gewoon niet" - dit soort kritiek hoort absoluut niet thuis in een brainstorming. En met goede reden. Bij het gebruik van de methode moet een ontspannen en open werksfeer voorhanden zijn. Aan de ene kant kan kritiek negatief worden opgevat en de creativiteit van het hele team de kop indrukken. Aan de andere kant vormen de schijnbaar onrealistische en absurde voorstellen meestal een goede basis voor geweldige ideeën. Wees voorzichtig met het breken van de "geen-kritiek regel", zodat niets op voorhand wordt weggestemd omdat het voorstel te ongebruikelijk of onrealistisch lijkt. U laat hierdoor misschien geniale kansen liggen.
2

Verzamel zoveel mogelijk ideeën

U hebt nu de indruk dat de kwaliteit van de ideeën er helemaal niet toe doet, zolang er maar een golf van voorstellen op u afkomt? Op het eerste zicht klopt dit, maar dit moeten we nuanceren. Elk idee heeft immers een kwaliteit in de eerste stap een brainstorming – alleen wordt het niet beoordeeld op basis van zijn effectieve haalbaarheid. Zelfs als het in een later stadium wordt afgevoerd, kan het voorstel bijvoorbeeld een bijdrage hebben geleverd aan het vinden van een andere oplossing en het team hebben geïnspireerd. Gooi daarom alle voorstellen die in u opkomen op tafel binnen het team. Laat uw creativiteit de vrije loop, maar houd er rekening mee dat overdreven ambitie en concurrentie hier niets te zoeken hebben. Het gaat er niet om wie het beste voorstel of de meeste ideeën heeft, maar veel meer om de deelname van alle aanwezigen om tot de uiteindelijke oplossing te komen. Hier komt het uiteindelijk op neer: Meer voorstellen zorgen voor een beter resultaat. Kortom – ga aan de slag en laat de ideeën maar komen.
3

Voortbouwen op bestaande ideeën

Bij brainstorming mag u stelen – of anders gezegd: laat u inspireren door reeds aangehaalde ideeën. Dit is de reden waarom bij het gebruik van de brainstorming-methode elk idee, hoe gek het ook klinkt, er gewoon mag zijn. Ontwikkel de ideeën verder en kom zo stap voor stap dichter bij uw oplossing. Laat ook de rustigere kandidaten aan het woord. De introvertere leden van het team hebben namelijk meestal een speciale gave: ze zijn vaak erg opmerkzaam en goed in het combineren van wat er gezegd wordt, waardoor ze vaak waardevolle en richtinggevende suggesties aandragen.
4

Ongebruikelijke en absurde ideeën zijn meer dan welkom

Het is zo belangrijk dat er voor dit punt tijdens de brainstorming-methode een aparte regel in het leven werd geroepen. Er is geen suggestie te gek of een idee te absurd wanneer u creatieve oplossingen voor uw probleem wilt vinden. Denk bij het brainstormen buiten uw comfortzone en fantaseer er op los. Om op een innovatieve manier te kunnen denken en nieuwe wegen in te slaan, moeten de grenzen van de geest worden verlegd en overschreden. "Think out of the box" en laat uw gedachten de vrije loop.

Verloop van een brainstorming

Succesvol brainstormen is het doorlopen van een aantal stappen die uw volledige aandacht vereisen. Hoe leuk de brainstorming-methode ook kan zijn, het is ook vaak uitputtend voor de deelnemers. Hieronder ziet u een aantal stappen die u kunt volgen op weg naar uw innovatieve oplossingen.

1

De ideeën worden verzameld

Alle aanwezigen reiken ideeën aan die nuttig kunnen zijn bij het uitvoeren van de taak. De persoon die verantwoordelijk is voor de begeleiding (moderator) zorgt ervoor dat alle ideeën worden verzameld en worden gevisualiseerd voor de groep. Zij of hij herinnert de groep aan de regels wanneer dat nodig is.
2

De ideeën worden geclusterd en gestructureerd

Onder begeleiding van de moderator worden de ideeën gesorteerd. Hiervoor kunnen onderwerpen worden gevormd, waaronder de gelijkaardige of thematisch overeenstemmende voorstellen moeten worden gerangschikt - dit gebeurt natuurlijk volledig neutraal. Zorg er dus absoluut voor dat u in deze stap de categorie "niet haalbaar" vermijdt. De beoordeling van de ideeën vindt plaats in de volgende stap.
3

Alles ideeën worden beoordeeld

Nu gaat het er kritischer aan toe. Sommige ideeën of volledige clusters worden namelijk op de rooster gelegd. Het is tijd om de meest zinvolle voorstellen uit de vele suggesties te halen en deze vervolgens te filteren. Deze stap kan zowel met de grote groep als met een beperkte groep deelnemers worden gezet. In deze fase kan het tot kleine of grotere discussies komen. De moderator vat de resultaten op het einde nog eens samen. Het is belangrijk dat er over de belangrijkste punten een consensus bestaat tussen de deelnemers en dat alles duidelijk is.
4

De meeting wordt opgevolgd en de ideeën worden uitgevoerd

Bij een opvolging van een meeting gaat het erom dat belangrijke informatie en resultaten worden samengevat en naar de deelnemers worden gestuurd. Op basis van de resultaten worden nu duidelijke doelstellingen gedefinieerd om naartoe te werken. Veel teams slagen er echter niet in deze doelstellingen met succes te realiseren.

Het belang van moderatoren tijdens een brainstorming

Elke persoon die deelneemt aan een brainstorming is belangrijk voor het werkproces – maar als de verkeerde moderator aan het verkeerde onderwerp wordt gezet, kunnen de gevolgen groot zijn.

De moderator is namelijk verantwoordelijk voor het bewaken en sturen van het werkproces. Deze persoon heeft direct invloed op de manier waarop mensen samenwerken en op de sfeer die ontstaat. Hij/zij brengt over, reflecteert en vat samen. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan het bevorderen en naleven van de regels voor het brainstormen. Daarnaast zorgt een moderator ervoor dat de stappen en het tijdschema worden gevolgd en dat iedereen in de groep zijn zegje kan doen. De meningen van de stillere deelnemers worden net zo goed meegenomen als de opmerkingen van de actievere deelnemers. Het kan soms een uitdaging zijn om stillere deelnemers actief te betrekken bij het werkproces en de mondigere deelnemers in de groep een beetje te temperen zonder hen te storen. Mensenkennis komt bij het modereren dus goed van pas. Fijngevoeligheid en empathie zijn echter ook nodig bij het beoordelen van de ideeën.

Zoals u ziet: modereren is geen gemakkelijke taak, en brengt zelfs veel verantwoordelijkheid met zich mee. Het bedrijf of uw leidinggevende verwacht namelijk resultaten. Dit wordt nog versterkt omdat alle deelnemers hun werktijd besteden aan de meeting en er inhoudelijk vaak belangrijke zaken of zelfs grote beslissingen aan vast hangen. Deze investering van werkuren door het bedrijf moet op het einde van de rit renderen, zodat het beste doel kan worden bereikt. Er moet aan één belangrijke voorwaarde worden voldaan: de moderator dient zich neutraal op te stellen. Als de moderator uit uw eigen team wordt gekozen, kan de dubbele rol snel leiden tot een belangenconflict, wat op zijn beurt gevolgen kan hebben voor het resultaat. Een leidinggevende laten modereren is ook geen al te best idee. Dit kan medewerkers ervan weerhouden om ongewone ideeën op tafel te leggen of zelfs maar in te grijpen in het werkproces uit bezorgdheid over de eigen reputatie – geheel volgens het motto: beter helemaal niet opvallen dan negatief opvallen.

Voor een goede, doelgerichte samenwerking moet er een moderator aan het werk worden gezet, die geen voor- of nadeel haalt uit het resultaat. Daarom wordt vaak gekozen voor externe moderatoren, hoewel dit geen noodzakelijke voorwaarde is.

Hoe gaat u om met onuitvoerbare ideeën tijdens een brainstorming?

Sommige ideeën klinken in eerste instantie veelbelovend, maar zijn bij nader inzien niet realistisch. En vaak zijn de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering, zoals financiële middelen, niet aanwezig. Sommige ideeën missen ook hun doel. Al deze ideeën moeten echter constructief worden verwerkt in het brainstormingsproces. Hier ziet u hoe u zinvol met deze ideeën omgaat zonder iemand voor het hoofd stoten:

  • Omarm elk idee voordat u het uitzeeft, ook al weet u heel goed dat het absoluut niet realistisch is om het uit te voeren. Want zoals we in het begin hebben aangehaald, is elke suggestie nuttig voor het proces.

  • Vraag door en laat u de details van het voorstel uitleggen. Vaak ontstaat hierdoor een spannend proces, waarbij het idee ofwel verder wordt ontwikkeld, ofwel vanzelf wordt afgevoerd.

  • Laat de deelnemer het kader uitleggen dat nodig zou zijn voor een succesvolle omzetting. Wanneer er geen goed kader kan worden gegeven en de persoon die de suggestie doet dit zelf ook inziet, kunt u rekenen op het inzicht van de persoon zonder dat dit ten koste gaat van de motivatie.

  • Herhaal het doel nog eens als u het gevoel hebt dat er wordt afgedwaald. Zo komen alle deelnemers terug tot bij het oorspronkelijke thema. Ideeën die te ver weg liggen van het doel worden zonder emotionele reacties terzijde geschoven.

  • Deel uw mening en zeg wat u denkt wanneer een idee volgens u niet erg samenhangend is. Dit is vaak essentieel. Daardoor weten de deelnemers hoe u er persoonlijk over denkt. Op deze manier worden beoordeling en persoon niet door elkaar gehaald en komt de feedback neutraler over.

  • Creëer ruimte voor goede ideeën in de toekomst. Soms is de tijd gewoon nog niet rijp om een bepaald idee uit te voeren, ook al is het eigenlijk briljant. Redenen hiervoor kunnen zijn dat bijvoorbeeld het jaarlijkse budget is opgebruikt, er geen personeel beschikbaar is of het product pas nieuw is op de markt en andere factoren belangrijker zijn. Bewaar deze ideeën. Het zou jammer zijn als ze zomaar in de vergeethoek zouden raken.


6 tips voor een succesvolle brainstorming

Het belang van de regels en de gedetailleerde procedure hebben we al uitgebreid toegelicht. Er zijn echter nog allerlei tips en trucs die u kunt toepassen tijdens uw volgende brainstorming-vergadering.

1

Verduidelijk het gestelde doel voordat u begint met de brainstorming,

zodat dit geen punt van discussie wordt tijdens het proces of leidt tot misverstanden bij het verzamelen van ideeën. Al in de uitnodiging voor de meeting moet worden aangegeven wat het doel van de bijeenkomst is en welke vraag u samen zal bespreken.
2

Leg de regels uit.

De vier regels die we hierboven hebben beschreven zijn verplicht en vormen dus de fundamentele basis van elke brainstorming-sessie. Zorg ervoor dat alle aanwezigen op de hoogte zijn van de procedures en gedragingen bij de start en herinner de deelnemers eraan wanneer de regels niet worden nageleefd.
3

Leg de procedure uit.

Het woord "brainstorming" wordt tegenwoordig zo vaak gebruikt dat de oorspronkelijke betekenis, de regels en het bijbehorende proces misschien niet bij iedereen in de groep bekend zijn.
4

Kies de juiste groepsgrootte en samenstelling:

hoe gekker u het team mengt, hoe veelzijdiger de suggesties zullen zijn. Nodig dus collega's van andere vakgebieden of afdelingen uit. Zo gaat u tunnelvisie op een effectieve manier tegen en creëert u verscheidenheid, wat de ideeënstroom beslist kan verrijken. Een brainstorming-team kan al bestaan uit twee personen. De regel luist: zoveel als nodig, maar zo beperkt mogelijk.
5

Communiceer duidelijke tijdschema's,

anders loopt u het risico om volledig vast te lopen in dit creatieve proces. Voor de fase waarin ideeën op tafel worden gelegd moet u zo'n 30 minuten inplannen. De beoordeling van de voorstellen duurt meestal tussen 30 en 60 minuten.
6

Breng het team samen:

creëer vóór de start een solide vertrouwensbasis en een prettige werksfeer voor de deelnemers. Teambuilding-maatregelen kunnen perfect dienen voor dit doel en hoeven helemaal niet lang te duren. Is het ijs eenmaal gebroken, durven mensen veel vaker met vreemde of zelfs gekke ideeën te komen zonder de vrees dat ze raar worden bekeken of zich zorgen hoeven te maken over de mogelijke gevolgen. Want ook al zijn de regels voor iedereen duidelijk, dit betekent nog lang niet dat iedereen deze automatisch toepast.

6 vaak voorkomende fouten bij brainstorming

U weet nu waar het op aankomt. Toch leiden brainstormings niet altijd tot het gewenste resultaat en daarom wordt vaak gezegd dat de methode weinig tot niets oplevert. Hoe komt dat? Zelfs als u alle punten min of meer hebt gevolgd, kunnen er fouten of een verkeerd kader ontstaan. Ofwel omdat u genoegen neemt met compromissen, ofwel omdat de methode niet helemaal juist is. We bekijken de praktijk van naderbij en leggen u de meest voorkomende fouten tijdens een brainstorming verder uit:

1

Brainstorming en samen nadenken is niet hetzelfde.

Als u als team nieuwe ideeën moet verzamelen, maar dit doet zonder een moderator, duidelijke regels, doelstellingen en tijdslimieten, dan hebben we het niet over brainstorming. Men is ver verwijderd van de oorspronkelijke methode wanneer bijvoorbeeld vijf mensen rond een tafel gaan zitten en elk voorstel dat naar voren wordt gebracht, uitvoerig wordt besproken. Op deze manier komt u ook niet tot het gewenste doel.
2

Sluit geen compromissen als het gaat om het modereren van een sessie.

Een moderator is en blijft noodzakelijk tijdens een brainstorming-proces. Dit komt omdat de moderator de vergadering leidt, eindeloze discussies vermijdt en alle aanwezigen betrekt bij de meeting. Als de brainstorming dreigt plaats te vinden zonder een moderator, is het verstandiger om een andere datum vast te leggen voor de meeting.
3

Leidinggevenden blijven beter weg uit het brainstorming-proces.

Werknemers maken zich immers altijd zorgen over de manier waarop hun prestaties worden beoordeeld als de baas toekijkt. Ten eerste heerst er een voelbare druk en een zekere terughoudendheid om met het beste idee te komen als er iemand van de directie meeluistert. Het resultaat is dat het creatieve proces wordt verstoord – het is bekend dat druk remmend werkt. Ten tweede worden geweldige suggesties voor het bedrijf uit angst misschien niet eens naar voren gebracht omdat men denkt dat het idee sowieso toch te gek voor woorden was.
4

Laat u niet verleiden tot vroegtijdige beoordelingen.

Waarom we uitgerekend dit punt zo vaak herhalen? Omdat het echt moeilijk om u pertinent aan deze regel te houden! Mensen beoordelen nu eenmaal graag en vaak zit er geen kwaadwillige bedoeling achter. Daarom wordt er al snel en vaak zonder nadenken commentaar gegeven, wat het proces om oplossingen te vinden echter bemoeilijkt.
5

Organiseer zeker geen brainstorming

als er achter de schermen toch al besluiten zijn genomen of de verantwoordelijkheid voor de resultaten bij iemand anders ligt. Wanneer schitterende ideeën achteraf domweg worden neergehaald hoewel het op zich realistische voorstellen zijn, creëert dit grote ontevredenheid en demotivatie bij de deelnemers. Motivatie op de werkplek en plezier aan uw professionele taken zijn belangrijke factoren voor een goed arbeidsklimaat. Het kan een enorme impact hebben op het succes van een bedrijf. In het ergste geval kunnen dergelijke situaties ertoe leiden dat u het enthousiasme en de betrokkenheid van uw medewerkers verliest – dit is nagenoeg altijd een onomkeerbaar proces.
6

Beëindig een brainstorming nooit zonder over de toekomst te praten.

Deel concrete werkpakketten uit en definieer de volgende stappen. In het ideale geval ontvangen alle aanwezigen een schriftelijke samenvatting. Het idee kan dan nog zo goed zijn. Echter, als de omzetting mislukt, bijvoorbeeld omdat de follow-up ontbreekt of omdat de volgende stappen niet duidelijk zijn, is het proces waarschijnlijk tevergeefs geweest.

Aanbevelingen indien u de brainstorming-methode alleen uitvoert

Normaal gesproken wordt er in groep gebrainstormd, maar u kunt de methode net zo goed toepassen als u alleen bent. In dit geval, let u best op de volgende tips:

  • Kies een geschikte plek. Zoek een rustige plaats waar u ongestoord kunt werken of trek in de natuur als dit u inspireert. Een verandering van locatie kan uw creativiteit stimuleren en nieuwe perspectieven bieden. Het maakt niet uit waar u gaat brainstormen: U moet er alleen voor zorgen dat u zich goed voelt op deze plek.

  • Vermijd onnodige afleiding door uw smartphone of wanorde op de werkplek. Als u het nog steeds moeilijk vindt om u te concentreren, lees dan welke concentratie-oefeningen u kunnen helpen.

  • Stel duidelijke tijdslimieten, anders loopt u het risico te verdwalen in de stappen. Zonder moderator bent u tenslotte genoodzaakt om voor uzelf structuur te scheppen.

  • Schrijf werkelijk alle ideeën op en laat ook de beoordeling in deze stap achterwege. U kunt bijvoorbeeld ook een mindmap tekenen.

  • Gun uzelf korte pauzes om uw werkprestaties op peil te houden. Lees meer over hoe u pauzes op het werk zinvol kunt inplannen.

  • Beoordeel het eindresultaat en wees niet te hard voor uzelf. Net als in groep is elk idee nuttig in dit proces en leidt het u naar uw doel.


Brainstormen met uzelf heeft voor- en nadelen. Enerzijds werkt u efficiënter alleen en bent u, volgens studies, minstens zo creatief als een groep. Het kost een bedrijf ook minder geld omdat het werktijd spaart. Daarnaast kunt u uw timing ook zelf kiezen – bijvoorbeeld afhankelijk van uw persoonlijke prestatiecurve. In het artikel work-life-balance leest u meer over dit onderwerp. Anderzijds moet ook u in staat zijn om veel werktijd op te offeren voor zo'n intensief proces. Brainstorming vereist ontzettend veel denkwerk. Op een vastgelegde datum, in groep en met moderator voelt u wellicht ook meer samenhorigheid en is brainstorming waarschijnlijk ook leuker. Misschien bent u ook niet zo'n creatief type en profiteert u daardoor enorm van de dynamiek binnen een groep. Elke persoon heeft zijn sterktes.

Alternatieven en uitbreidingen voor brainstorming

Zelfs als u alle regels, tips en trucs goed volgt, bent u misschien toch nog niet helemaal overtuigd van deze methode. Misschien bent u daarom op zoek naar goede alternatieven om uw repertoire van creatieve methoden uit te breiden. Maar goed dat er inmiddels talrijke variaties op de klassieke brainstorming-methode bestaan. Hierdoor ontstaat er dus ruimte om eventuele zwakke punten van de klassieke aanpak te omzeilen of meer variatie in het werkproces te brengen.

1

Handstandmethode (Reverse brainstorming)

Maak u geen zorgen – u wordt niet gevraagd om een handstand te doen, u hoeft alleen maar de manier waarop u ideeën aanreikt om te draaien. Bij een omgekeerde brainstorming vraagt u zich dus af welke ideeën of mogelijke oplossingen onder geen enkele voorwaarde zouden kunnen werken. Op deze manier wordt de hele groep uit de comfortzone getrokken en aangemoedigd om vanuit een ander perspectief op de zaak te kijken. Het is mogelijk dat deze benadering u tot nieuwe denkwijzen brengt, die u voorheen nog nooit had overwogen. In deze methode worden pessimisme en het zogenaamde "worst-case" denken expliciet aangemoedigd.
2

Brainwriting

Wilt u kritische opmerkingen vermijden die het team afremmen in het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het proces blokkeren? Wilt u ook uw verlegen collega's aanmoedigen om mee te werken? Dan laat u toch gewoon iedereen alle mogelijke ideeën opschrijven. De voorstellen worden genoteerd op A4-tjes of grotere stukken papier en vervolgens uitgewisseld binnen de groep. Op deze manier vult het team elkaars ideeën vakkundig aan en ontwikkelt het deze zonder dat iemand zich in verlegenheid gebracht voelt of steeds dezelfde mensen aan het woord komen.
3

Brainswarming

De methode is vergelijkbaar met brainwriting en streeft hetzelfde doel na, namelijk de interactie tussen stillere en mondigere deelnemers versterken. Bij brainswarming worden echter alle suggesties op kleine notitiepapiertjes geschreven en verzameld op een prikbord, een whiteboard of een flipchart. Daarna worden de ideeën besproken en samen verder ontwikkeld. Tot slot worden alle genoteerde suggesties geclusterd en geëvalueerd.
4

6-3-5-methode:

Met behulp van deze aanpak krijgt u in erg korte tijd veel ongewone ideeën. Zes deelnemers krijgen elk een groot vel papier. Op elk vel staat een tabel met drie kolommen en zes rijen. Nu krijgen de zes deelnemers de kans om binnen de gegeven tijd drie ideeën op te schrijven in de eerste rij van de drie kolommen op hun blad. Daarna worden de ideeën doorgegeven zodat een andere deelnemer deze kan uitwerken of iets kan toevoegen aan wat er werd opgeschreven. Dit gebeurt in totaal vijf keer, waarbij altijd rekening wordt gehouden met de opgegeven tijd. Het voordeel: u krijgt binnen de kortste keren een enorme hoeveelheid ideeën, zonder dat u door de aanwezigen wordt bekritiseerd of dat sommige deelnemers zich volledig uit het proces terugtrekken. Dit vastgelegde proces kan echter tot uitdagingen leiden, zoals een wisselend werktempo of deelnemers die niet goed begrijpen wat er precies werd genoteerd.
5

Provocatietechniek

Deze methode kan vooral nuttig zijn als u vastzit in een creatieve knoop, die u maar niet loskrijgt. Ga samen even helemaal overboord om de grenzen in uw hoofd uit te dagen. Wees niet bang om alles te overdrijven en voorstellen volkomen te veranderen – het maakt niet uit of het realistisch blijft of niet. Laat u hierbij niet van de wijs brengen door actuele en technische beperkingen of wettelijke of maatschappelijke mogelijkheden. Alles is toegestaan, als het maar creatief is.

Voorbeeld: Hoe zou uw product eruit zien als u het alleen in tropische landen zou lanceren?

Conclusie: Houd nooit vast aan een en dezelfde methode

De brainstorming-methode en aanverwante technieken kunnen ongetwijfeld veel waarde toevoegen als het gaat om het aanreiken van nieuwe ideeën en het oppoetsen van vastgeroeste structuren. Het gebruik van deze methode is echter geen garantie dat u voortaan automatisch overspoeld zal worden door een golf van creativiteit. Een brainstorming-proces is vermoeiend en kan erg veeleisend zijn. Bereid u persoonlijk voor op veeleisende werkfasen door ervoor te zorgen dat u de dag ervoor voldoende slaapt en kiest voor gezonde voeding of een kleine powernap inplant voordat de echte drukte begint. Zo vergroot u uw kansen op succes.